Heeft jouw bedrijf recent te maken gehad met ingrijpende veranderingen? Dan heb je vast gemerkt dat alle gekregen informatie niet altijd even duidelijk is bij iedere werknemer. Dit is niet zo gek aangezien we allemaal op een andere manier gekregen informatie verwerken. Zo begrijpt de één binnen een paar seconden het gehele verhaal, terwijl de ander een paar uren de tijd nodig heeft.
Om ervoor te zorgen dat de gekregen informatie bij iedereen even duidelijk is, kan je kiezen voor infographics. Hiermee kan je een boodschap op een snelle en visuele manier communiceren richting jouw medewerkers. Daarnaast ziet een praatplaat er kleurrijk uit, waardoor het ook perfect is om direct de werkvloer op te vrolijken!
Wat is een infographic?
Tegenwoordig wordt het bij bedrijven steeds populairder om gebruik te maken van de overzichtelijke infographics. De voornaamste reden hiervoor is dat deze praatplaat bestaat uit meerdere illustraties die de informatie op een speelse manier weergeven. Een infographic is dus niets meer dan een afbeelding waarin tekeningen en tekst zijn verwerkt. Inmiddels wordt een praatplaat zelfs gebruikt bij artikelen om de gegeven informatie te versterken. De schrijver van het artikel kiest hiervoor omdat een tekening veel sneller in het oog valt. Hierdoor wordt de interesse van de lezer gewekt om vervolgens het artikel te lezen. Bovendien geeft een infographic op een duidelijke manier de strekking van de boodschap weer. Met de komst van een praatplaat hoeven we geen hele boekwerken meer te lezen.

Verschil tussen praatplaat en infographic
Een praatplaat en infographic gebruik je om jouw boodschap op een duidelijke en creatieve wijze te visualiseren. Ondanks dat beiden worden gebruikt om een ingewikkeld verhaal duidelijk te maken, is er een belangrijk verschil tussen beide visualisaties. Een praatplaat komt oorspronkelijk uit het onderwijs en beschikt daardoor alleen over tekeningen zonder zichtbare tekst. Zoals de naam al doet vermoeden is het hierbij de bedoeling dat de leraar een verhaal bij de praatplaat verteld. Dit in tegenstelling tot de infographic die over een perfecte combinatie beschikt van zowel tekeningen als tekst. Door de toevoeging van tekst worden werknemers uitgenodigd om de informatie te lezen. Hierdoor wordt een infographic veel gebruikt in het zakelijk leven. Het geeft immers op een overzichtelijke manier alle informatie en cijfers weer. Er is dus geen verdere uitleg nodig.
Wat werkt het beste?
Wat wil je graag bereiken?
Ondanks dat er een duidelijk verschil zit tussen een praatplaat en infographic, krijg ik regelmatig de vraag welke van de twee beter werkt. Hier is eigenlijk geen concreet antwoord op te geven. Het is immers geheel afhankelijk van jouw doelstelling. Wil je graag jouw presentatie verduidelijken zonder te veel informatie weg te geven? Dan is het beter om te kiezen voor een praatplaat. Tijdens je presentatie kan je dan vrolijke tekeningen laten zien, terwijl jij bezig bent om de boodschap over te brengen. Daarnaast nodigt een praatplaat jouw publiek uit om met vragen te komen om uiteindelijk een diepgaand gesprek te voeren. In alle andere gevallen is het beter om te kiezen voor een inforgraphic. Hiermee is het namelijk mogelijk om zelfstandig de inhoud te bestuderen. Maakt jouw bedrijf gebruik van een intranet of social media? Dan is het zelfs mogelijk om de tekening extern te delen zonder dat er een verhaal nodig is. Een infographic spreekt dus voor zich!

Voordelen van een infographic
Twijfel je nog of een infographic de juiste manier is om complexe zaken duidelijk te maken aan jouw medewerkers? Dan vertel ik je graag alle voordelen van een infographic. Hieronder zal elk voordeel kort toegelicht worden:
Complexe zaken worden meteen duidelijker
Met mijn heldere tekenstijl wordt de boodschap versterkt.
De mogelijkheden zijn eindeloos
Zowel te gebruiken in presentaties als in losse illustraties bij interne communicatie.
Veel informatie tegelijk
Van 50 vellen tekst naar 1 groot beeld.

Altijd leuke reacties
Infographics werken enorm goed bij presentaties en verslagen omdat ze meteen opvallen.
Altijd op maat
Een infographic kan ik aanleveren zonder tekst zodat het een toffe praatplaat wordt- en andersom!
Unieke stijl
Door mijn achtergrond als striptekenaar ben je altijd verzekerd van een opvallende plaat.
Samenwerken met Studio Rood Gras
Hoe gaat het in zijn werk?
Natuurlijk ontstaat een praatplaat niet zomaar. Wanneer je ervoor kiest om een infographic te laten maken door studio Rood Gras, dan hebben wij hier eerst uitgebreid contact over. Hiervoor kan ik langskomen bij jouw bedrijf of kunnen we afspreken door middel van videobellen. Tijdens het kennismakingsgesprek is het belangrijk dat jij je verhaal vertelt. Welke punten zijn belangrijk en wat wil je precies overbrengen?
01.
De schets
Zodra jouw verhaal voor mij duidelijk is ga ik aan de slag met een uitgebreide kleurenschets voor de infographic. Hierbij maak ik een opzet van de uiteindelijke lay-out en doe ik een aantal voorstellen over hoe ik denk dat de boodschap op een mooie visuele manier kan worden overgebracht. Dit is mogelijk doordat ik als striptekenaar een echte beelddenker ben. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat ik tijdens de conceptversie al de huisstijlkleuren van jouw bedrijf gebruik, zodat de schets al zo sprekend mogelijk is.
02.
De uitwerking
Heb je opmerkingen naar aanleiding van de conceptversie van de praatplaat? Dat is volkomen te begrijpen. Je wilt immers dat jouw visuele communicatie zo geschikt mogelijk is voor jouw bedrijf. Om dit te realiseren krijg je bij mij een aantal feedback- en uitwerkingsrondes. Deze momenten zijn vooraf afgesproken en zijn noodzakelijk om tot de uiteindelijke infographic te komen. Mochten er onduidelijkheden zijn in jouw verhaal? Dan is dit het perfecte moment om dit te verhelderen. De feedback- en uitwerkingsrondes zijn in mijn ogen het leukst om te doen, omdat er tijdens deze sessies enorm veel besproken wordt en dus ook veel wordt veranderd.
03.
en dan?
Zodra de interactieve praatplaat is uitgewerkt dan adviseer ik jou ook graag over de beste manieren om de tekening te gebruiken. Zo is het mogelijk om de elementen van de infographic los aan te leveren zodat het gebruikt kan worden in allerlei vormen van interne communicatie. Hierbij kan je denken aan posters, folders en gebruik op een online omgeving. Daarnaast is het zelfs mogelijk om bepaalde elementen van de praatplaat te animeren. Hiermee gaat jouw verhaal nog meer leven tijdens jouw presentatie.

Samenwerken met Studio Rood Gras
Wil jij jouw medewerkers verrassen met mijn kleurrijke creaties? Kies er dan eens voor om te gaan samenwerken met studio Rood Gras. Bij mij ben je ervan verzekerd dat je een infographic krijgt die geheel volgens de huisstijl is afgestemd op jouw bedrijf. Neem snel contact met mij op en kom meer te weten over wat een samenwerking met mij voor jouw bedrijf kan betekenen. Wellicht geniet jij binnenkort van één of meerdere getekende infographics!